onsdag 13 september 2017

Trassel!

Fick några påsar med färdigklippta mattrasor för några år sen. För det mesta så var dom bra och lätta att sy ihop. Men en påse var inte så rolig!
Det är ett tunt tyg. så det var väldigt skrövligt och hade inga snedklippningar.
Tänkte först kasta allt, men bestämnde mig för att stryka remsorna och snedklippa dom och sen sy.


Det gick väldigt bra att sy ihop dom sedan och resultatet blev ett litet nystan. Väldigt tunt, som sagt, men det går ju att lägga in med en annan trasa i väven.
När jag gjort det, så var det dags för en fika!



Inga hembakta bullar här inte, utan Findus Kardemummabullar från frysen! Inga krusidulliga foton heller, för den delen.
Det smakade bra!

Ha det gott! 

Britten

tisdag 12 september 2017

Mattrasor!

Mattrasor tar väldigt mycket tid att göra iordning!

Först ska det klippas remsor i lagom bredd, sedan ska remsorna snedklippas i änden. Efter det skall dom sys ihop på maskin till långa längder.
Igår satt jag i 4 timmar och sydde remsor och idag har jag fortsatt.


Har hämtat min symaskin hos servicekillen och jag är så nöjd med den! Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så var det ju inget fel på den efter att det rök av den när jag sydde för några år sen. Men nu har den i alla fall fått service och jag hoppas att den håller i många år till?

Klippa, sy och nysta och här är resultatet!


Ett påslakan och lite klippta trasor som jag fått.
Påslakanet hade jag klippt i långa remsor och gjorde snedklippningen vid symaskinen. Nu har jag lärt mig ett annat sätt att klippa, eller skära som jag gör men det ska jag visa en annan gång.

Idag tittar solen fram och det hoppas jag den gör hos Dig också? 

 Ha det gott!


måndag 4 september 2017

Löparen Stockros!

Nu är det ju höstmånad och då har jag dragit på en ny varp på vävstolen.
För många år sen köpte jag varp och inslag till löparen "Stockros" på C.L. Blomqvist i Fritsla. Numera heter dom Blomqvist/Nordiska och finns i Överlida.

Två löpare på 210 cm vävlängd och 51 cm i bredd. Varpade 3 flätor och jag förstår inte varför, för det blev ju bara mer jobb att dra på?
Använde mitt vädringsställ och Petflaskor som tyngd och det gick ju bra. Solvningen och skedningen fungerade också någorlunda. Lite minnesförlust i början hur jag brukar hålla trådarna, men till slut ramlade tioöringen ner.
En sak missade jag vid skedningen och det ska jag berätta om längre ner!


Drog fram och placerade skeden i slagbommen.
Till min fasa så upptäckte jag att när jag satte tillbaka solv och käppar efter pådragningen, så hade jag vänt käpparna upp och ner!!
Jag har en lodrät Kontramarsch och den knyts upp med två snören till varje skaft där det sitter öglor. Nu fanns det bara en ögla! Altså var det ett underskaft som ska knytas till lattor (käppar) under varpen. Ve och fasa!

Nu var det ju bara att plocka fram ett långt bomspröt och lirka in i solven och dra ur övre käppen. Likadant med det nedre och byta plats på käpparna. 
Till slut hade jag rätt käppar på rätt ställe!

Efter många om och men blev jag klar att börja väva!


Detta är kanten på löparen. Rosengångsfantasi heter mönstret och vävs med Cottolin i varpen och enkelt Lingarn 16/1 som botten och dubbelt Lingarn 6 som mönnsterinslag. Mönsterinslagen är, förutom vitt, tre olika blå färger.

Stadkanten i vänster sida blev inte så bra, så jag började kolla vad som var fel.
Det var då jag upptäckte att jag hoppat över ett rör (mellanrum) i skeden!
Krångel, bara krångel!
3 trådar i rör 3 gånger i vänster sida till stadkanten. Ok, trådarna längst ut var det ju bara att klippa av och skarva in 3 nya och låta hänga bakom vävstolen så länge.
Pust och stön, äntligen fungerar det! Resultatet ser Du här ovan.
Nu får det inte bli mer krångel med den här väven?

Provade att spola 2 trådar på samma spole, men det blev inte alls bra. Kanske lite för grovt garn till det?
Så nu blir det enkla spolar och dubbelskyttel.

Ha det gott!

Britten

lördag 2 september 2017

Patchwork och lite till!

Nu var det några veckor sen jag skrev här, men nu är jag här igen.
Jag har provat på en ny hobby!
Patchwork!


Detta ska bli en kudde med tiden.
Har aldrig sysslat med den här sortens lappteknik och det verkar vara mycket arbete. Men roligt!
Eftersom jag inte hade någon mall, så fick jag mäta och klippa ut av tapet. En mall till varje tygbit. Sen klippte jag ut tyget, som är Tilda-tyger i olika rosa och grå-blå färger och mönster.
Som Du kanske ser så har jag stansat hål i mallarna för att sätta knappnålen i. Det underlättar när man skall sy sömsmånen, som viks över kanten.

Kollade på YouTube och Pinterest hur man skulle göra och där hittade jag tipset att jag kunde använda vattenlösligt tyglim. Så jag var på Göksäter och köpte mig en penna.
Betydligt smidigare att limma sömsmånerna istället för att sy.
När jag var klar med alla bitarna, så lade jag ut dom som jag ville ha dom och märkte var och en med siffror. Därefter sydde jag ihop 3 stycken med kastsöm i ena sidan, för att se hur det blev. Det blev bra och jag är nöjd med resultatet så långt!

Meja (barnbarnet) sov över hos mig för någon vecka sen. Vi hade, som vanligt, trevligt och roligt.
När vi skulle gå ut med Klicker, så kom grannens lilla vovve, Pim-Pim, som jag skrivit om tidigare, springandes.
Hon ÄLSKAR Frolic och kommer alltid fram och är såå glad att ses.


Den här gången var det Meja som hade hand om godbitarna och bilden talar ju för sig själv. Hihi!


Passade på att fota en av mina Dahlior på balkongen medan dom står i blom.
"Cremé de Cassis" heter den och den är väldigt vacker och tacksam att odla. I år har Dahliorna varit väldigt sena i blom och den här var först av de tre jag har.


En annan blomma som jag också gillar är denna.
"Appleblossom Rosebud" heter den och är en Rosenknoppspelargon. Blir rätt så stor och blommar bra. Den trivs inte utomhus, utan står i rumsfönstret, tillsammans med min Mårbackapelargon. Den är ju också blomvillig och lättskött!

Från det ena till det andra!
Tidigare skrev jag om att jag köpt plastat tyg att klä bl.a. kökssoffan med? Nu är den omklädd och det blev riktigt bra, tycker jag?


Men numera lägger jag en frottéhandduk som skydd för Klicker, som vistas mycket på soffan och kikar ut genom fönstret!
Köpte ju ett plastat tyg till köksbordet också, men det får vänta tills jag målat bordet!
Det var allt för denna gång!

Önskar Dig en fin start på September och hösten!

Kram Britten

måndag 7 augusti 2017

Sjalar och gardiner

Nu har jag äntligen fått mina beredda sjalar klara!
Förra veckan kom paketet från http://www.vavhalla.se. Dom var snabba med arbetet och leveransen, bara en dryg vecka. Mjuka sköna sjalar!
Rekommenderas!


Lite svårt att få fram rätt färg, för dom skall vara något ljusare.
Det var 2 rosa, men den ena fick grannen, som jag fått så mycket gott av under åren jag bott här och den andra fick mamman i den Syriska familjen som bor vägg i vägg, eftersom dom också ger mig så mycket gott.
Den randiga var ett restgarnsprojekt och därför inte så snygg, men efter beredningen blev jag nöjd ändå. Den är kortare än de andra och ingen frans i ena änden, eftersom jag skulle flytta när jag nästan var klar med den.
Får se om det kanske blir en kudde av den?

Behövde nya gardiner till vardagsrummet och tyg hade jag sen tidigare. Hade också öljetter liggande, så jag sydde dom och hängde upp dom igår.


Riktigt snyggt blev det faktiskt!
Svårt att fota mot fönstret, så därför blev det bara en liten bit som syns. Mönstret är vitt på vitt och dom är såå fina!
Min Mårbackapelargon lutar betänkligt därför att jag inte planterade den tillräckligt djupt i krukan. Fin är den och tacksam!

Förra veckan var jag också till Göksäter och köpte nytt, plastat tyg till kökssoffan och köksbordet och idag är planen att byta där. Det får Du se när jag är klar!

Önskar Dig en fin start på veckan! 

Britten